Beste Reistijd Vietnam
November tot en met eind april is de beste reistijd om Vietnam te bezoeken.
Dan heb je buiten het hoge Noorden de meeste kans op mooi weer in gans het land.
Gelet op de lengte van het land (1600km) hebben we meer klimaatzones waar u rekening mee houdt.
In de zomermaanden heb je een gemiddelde temperatuur van 30°C en in de wintermaanden wordt dat 20°C in het Zuiden en 15°C in het Noorden.
Van juli tot en met september zal het wel meer regenen dan in de wintermaanden,
toch zullen de meeste buien vroeg in de ochtend of juist aan het einde van de middag vallen.
Het weer in Vietnam kan per regio worden opgesplitst.
In Hanoi en Noord-Vietnam is het van mei tot en met oktober heet en vochtig met meer regen en van november tot en met april koeler en droger.
Centraal Vietnam ervaart tussen januari en augustus warm en droog weer, de temperatuur kan oplopen tot 30°C.
In de maanden september tot en met november kan er veel regen vallen.
Zuid-Vietnam is van november tot april over het algemeen droog en heet, en tussen mei en oktober warm en
nat met de meeste regenval van juni tot en met augustus.
Noord-Vietnam
Beste reistijd Hanoi
Het klimaat van Hanoi is vrij typerend voor de noordelijke omgeving met de kenmerken van een tropisch moessonklimaat, met een warme zomer met meer regen en een koele winter met weinig regen. Het regenseizoen (mei tot september) heeft een gemiddelde temperatuur van 29°C en het koude seizoen (november t/m maart) heeft een gemiddelde temperatuur van 20°C. De beste reistijd voor Hanoi zijn de lente (maart en april) en de herfst (rond september tot november) als het weer aangenaam is met mildere temperaturen. In de lente zijn de dagen warm en zonnig met een minimale kans op neerslag. De temperaturen schommelen tussen 20°C en 30°C. Van september tot november zijn de temperaturen vergelijkbaar met de lente, maar dan kan de temperatuur 's avonds en' s nachts onder de 20°C zakken.
Beste reistijd Sapa
Sapa (in het noorden van Vietnam) heeft een bijzonder klimaat, namelijk een tropisch savanneklimaat.
Dit houdt in dat er zowel regenperiodes als droge periodes voorkomen en dat de temperatuur kan wisselen tussen de 15°C en 35°C. De zomermaanden (april t/m oktober) kunnen gepaard gaan met flinke regenbuien.
De rijstvelden zijn in de maanden juni, juli en augustus op hun mooist,
maar dit is niet perse de meest ideale reistijd vanwege de hoge temperaturen en de regenbuien.
De wintermaanden (november t/m maart) zijn aangenamer.
De temperaturen liggen overdag gemiddeld rond de 20°C en er valt weinig regen. Vooral voor een wandel- of fietstocht is dit een fijne reistijd. Neemt u voor de zekerheid wel een vestje, trui of jas en goede wandelschoenen mee!
Centraal Vietnam
Centraal-Vietnam is erg geschikt voor een rondreis en heeft het hele jaar door warme temperaturen,
met de warmste maanden midden in het jaar en koele, droge dagen van november tot en met april.
Zuid-Vietnam
Zuid-Vietnam heeft een droog seizoen van november tot en met april en een natter seizoen van mei tot en met oktober.
Beste reistijd Ho Chi Minh City
De stad Ho Chi Minh City in het zuiden van Vietnam heeft twee verschillende seizoenen: de noordoostelijke moessonmaanden van november tot april en de regenachtige zuidwestelijke moessonmaanden van mei tot oktober. De luchtvochtigheid is gemiddeld 75% het hele jaar door, maar is hoger tijdens het regenseizoen. De beste tijd om Ho Chi Minh City te bezoeken is tijdens de maanden december tot maart, wanneer de temperatuur tussen 21°C en 34°C ligt. Deze periode markeert de droge periode in Ho Chi Minh City en de omliggende regio's, wanneer de temperaturen overdag niet te warm zijn en het 's nachts afkoelt.



U kan na afspraak ook ons langskomen in ons kantoor: Heistraat 48 - 2610 Wilrijk
Tel 03 830 40 33
Dag Dave,
Onze groep van 10 heeft een hele mooie reis achter de rug en ik denk dat ik voor de hele groep kan spreken. Alles perfect verlopen zoals het georganiseerd was. We hebben nagenoeg het hele programma kunnen afwerken. Wel op zijn Aziatisch met veel show en fotomomenten. De gidsen en drivers waren ook fantastisch, maar het enthousiasme van Peter overtrof alles. De rijkunst van Mengh echt onovertroffen. De hotels waren prachtig. Het weer was in het begin een beetje fris en druilerig maar uiteindelijk goed in het noorden. Centraal was het warm en in Cambodja was het heet. In het noorden hebben we vooral genoten van de landschappen, centraal en in Cambodja waren het vooral tempels. Het eten bestellen was in het begin een beetje wennen maar na een tijdje waren we meer op ons gemak hiervoor.
Marja had dag 2 een onschuldige val gemaakt met grote gevolgen, waardoor ze even voor onderzoek naar het ziekenhuis moest, maar dat is goed gelukt dankzij de hulp van Peter. Er werd een kneuzing vastgesteld met een grote bloeduitstorting. Hij heeft ook nog voor krukken gezorgd zodat Marja de reis kon verderzetten, met veel pijn evenwel, maar het is toch gelukt. Na een 10-tal dagen ging het alweer een stuk beter met haar linkerbeen maar ging haar rechterbeen door overbelasting zeuren zodat ze daar weer hinder van ondervond. Toch heeft ze alle wandelingen en bezienswaardigheden meegedaan.
Bedankt voor de goede organisatie en tot een volgende vakantie
Groeten, Ivo
Goede middag Dave,
We zijn terug in het land met een stevige jetlag. Vietnam is inderdaad een zeer mooi land met vele toffe ervaringen. Wij hebben er heel intens en ontspannen van genoten. Zeer tevreden dat jullie dit voor ons zo mooi hadden voorbereid.
Hierna onze ervaringen. Misschien handig naar volgende klanten toe.
Belangrijk: Momenteel zijn de ATM’s van TP Bank de enige die geen kosten aanrekenen voor geld afhalingen.
La Regina Cruise. Uitstekend schip, vriendelijke bemanning, zeer mooie kamer met al wat nodig is.
Gezien de vele schepen ligt dit schip ligt wel erg ver uit de oever. Lange transfer heen en terug.
Alle hotels waren ok – Vooral Silkotel Hoi An sprong er uit. Degelijke, aangename, goed georganiseerde kamerinrichting.
Het Centara Mirage Resort was voor ons tweezijdig. Bij aankomst moesten wij een resem referentienummers en codes bijeenzoeken voor men onze reservering terugvond.
Domein heel groot, heel veel gasten en erg op families met kinderen gericht. Gehorige kamers. Luide disco muziek aan het zwembad, Wel karretjes met behulpzame mensen die je naar boven of beneden brachten. Mooie zwembaden. Vrij afgelegen resort maar met een omgeving en infrastructuur in volle aanleg.
De laatste dag werden we na wat communicatie heen en weer via de laatste gids Mr Thien - trouwens een heel toffe, zorgzame en fijne begeleider waarmee we op amper 1 dag al een vriendschapsband mee hadden– opgehaald om 12:00 u.
Ons werd meegedeeld dat ze absoluut op tijd wilden zijn. Bleek dat de chauffeur eerst toch nog door Ho Chi Minh stad moest rijden om op bureel een naambord voor de volgende op te halen passagier te gaan afhalen. Enfin; om 15:45 stonden we al op de luchthaven voor een vlucht om 20:05. Wel moesten dan daar nog wachten tot 18:30 voor de persoon van de Fast Track. Zonde van de tijd.
De 2egids Mr. CUU (Lucky Nine) is ons een beetje tegengevallen. Vrij autoritair, niet geïnteresseerd in onze mening of info over iets. Snel op de tenen getrapt. Continu op zijn gsm bezig en in vergelijking met andere gidsen die je kon horen dus minder uitleg. .Tijdens uitstap kwam zegden wij dat wij slechts iets kleins (something small) voor de lunch wilden nuttigen. We bleven dus gewoon rijden tot ik hem de reden vroeg waarom we niet stopten. Hij had tegen de chauffeur gezegd dat wij geen honger hadden en dat die dus kon doorrijden. Wij zijn dan na hierover wat te discuteren toch ergens gestopt voor iets kleins. ’s Anderendaags vertelde hij dat de chauffeur hem verkeerd begrepen had !!!!
De maaltijden en onthaal bij de gastgezinnen waren prima: De home stays waren rudimentair maar voldoende voor 1 nacht. In de 1eLy Qouc Thang graag iets meer aandacht voor hygiëne. Mijn hoofdkussen stonk en heb ik met parfum moeten bespuiten.
Beste groeten,
Rudi en Morena